תקציר מחקר צמח המורינגה וגידול קרצינומה בלבלב

במחקר מעבדתי על שימוש בצמחי רפואה במשולב עם קרינה מייננת, בוצע על מודל מתקדם של סרטן לבלב, שהינו עמיד ביותר לטיפולים קרינתיים וכימותרפיים.

במחקר זה נבדק מיצוי שלם של צמח המורינגה אוליפרה, הגדל באזור ים המלח, באדמה עשירה במינרלים, מה שמקנה לו תכונות משופרות ובהם ערכים גבוהים מאד של מרכיבים תזונתיים חשובים כמו ויטמין A (פי 4 מגזר פר גר' חומר), סידן (פי 4 מחלב) וברזל (פי 3 מתרד).

טיפול במורינגה בשילוב עם קרינה מייננת גרמה להשתקת ביטוי החלבון Bcl-2, אשר לו תפקיד מרכזי בתהליך מוות תאי מתוכנת. כמו כן שילוב של צמח המורינגה עם קרינה מייננת גרם לעיכוב ביטוי חלבונים הקשורים למערכת תיקון דנ"א PPRP-1 ו- PCNA. בהמשך הניסוי התגלה שהצמח גורם באופן משמעותי לעיכוב יכולת התנועתיות, הנדידה והפולשנות של התאים הסרטניים.

המאמר פורסם בעיתון Integrative cancer therapies המוביל בתחום הרפואה האינטגרטיבית בעולם.

 

מחקרים בצמחי מרפא וגידולי מוח

קרינה מייננת הינה אחד מהטיפולים האונקולוגיים החשובים ביותר. עם זאת חלק מהגידולים רוכשים עמידות לטיפולי הקרינה, וזאת בעזרת הפעלת משפחה של גורמי שעתוק בעלי תפקיד מרכזי בוייסות תגובות חיסוניות ודלקתיות.

במחקר מעבדתי בדקנו את פעילות חומצה בוסוולית    (acetyl-11-keto-ß  (boswellic acid  חומר המופק משרף עץ הבוסווליה  (boswellia serrata) במשולב עם קרינה מייננת. השילוב נבדק בתאי סרטן המוח, שהינו מסוגי הסרטן השכיחים והאלימים ביותר בקרב ילדים. יתר על כן, הוע עמיד מאד לטיפולים כימותרפיים וקרינתיים.

נמצא כי שילוב של בוסווליה (AKBAׂ) עם רדיותרפיה עיכב את פקטורי השעתוק PARP  ו- חלבון ממשפחת NF-kappaB המעורבים בעמידות התאים הסרטניים לקרינה המייננת. למחקר יש משמעות קלינית רבה לשיפור הטיפול הקיים באחד מסוגי הסרטן האלימים ביותר בילדים, ופורסם בג'ורנל המדעי היוקרתי PLOS ONE .

 

מחקרים בצמחי מרפא וגידולי מוח

קרינה מייננת הינה אחד מהטיפולים האונקולוגיים החשובים ביותר. עם זאת חלק מהגידולים רוכשים עמידות לטיפולי הקרינה, וזאת בעזרת הפעלת משפחה של גורמי שעתוק בעלי תפקיד מרכזי בוייסות תגובות חיסוניות ודלקתיות.

במחקר מעבדתי בדקנו את פעילות חומצה בוסוולית    (acetyl-11-keto-ß  (boswellic acid  חומר המופק משרף עץ הבוסווליה  (boswellia serrata) במשולב עם קרינה מייננת. השילוב נבדק בתאי סרטן המוח, שהינו מסוגי הסרטן השכיחים והאלימים ביותר בקרב ילדים. יתר על כן, הוע עמיד מאד לטיפולים כימותרפיים וקרינתיים.

נמצא כי שילוב של בוסווליה (AKBAׂ) עם רדיותרפיה עיכב את פקטורי השעתוק PARP  ו- חלבון ממשפחת NF-kappaB המעורבים בעמידות התאים הסרטניים לקרינה המייננת. למחקר יש משמעות קלינית רבה לשיפור הטיפול הקיים באחד מסוגי הסרטן האלימים ביותר בילדים, ופורסם בג'ורנל המדעי היוקרתי PLOS ONE .

 

עשרת צמחי מרפא המובילים בחיזוק מערכת החיסון

צמחי המרפא הוכחו במשך מאות ואלפי שנים כיעילים בריפוי ובמניעת מחלות, כשהטיפול בצמחים הינו מן הנפוצים בין שיטות הריפוי הטבעי.

השימוש הנכון והמושכל צריך להיעשות בצמחים שיעילותם מוכחת ובטוחים לשימוש.

במשך שנים פורסמו מחקרים על צמחים בעלי פעילות אנטי נגיפית (ויראלית) ומחזקי מערכת החיסון ולהלן מבחר מהם:

1.  Sambucus Nigra סמבוק שחור Elderberry

     צמח יעיל בשימוש כנגד שפעת, דלקת הרפס, מחלת הנשיקה (EBV) ובמחלות זיהומיות שונות.

2.   Echinacea - קיפודנית (3 סוגים)

      קיימים 3 סוגים - קיפודנית ארגמנית, חיוורת וצרת עלים, המהווים בסיס לחיזוק מערכת החיסון כנגד מחלות דלקתיות כמו דלקת גרון חיידקית ונגיפית,
      מקל אפילו במציצה. כמו כן במצבים של ירידה בספירה הלבנה (כדוריות לבנות) בזמן טיפולים כימיים.
      מוריד מצבי דלקת Inglamation ויכול להינתן יחד עם כוכרום - Turneric במצבים אלו.

3.   Calendula קלנדולה

      מגן מפני פעילות הורסת של רדיקלים חופשיים, פעילות אנטי דלקתית וכנגד חיידקים ונגיפים.

4.   Allium Sativum - שום - Garlic

      פעילות של חיזוק מערכת החיסון. שימוש נכון יכול לעזור בדלקת ריאות, שחפת, הרפס ובמצבים של דלקות אוזניים חריפות וכרוניות.
      מהווה חומר מונע למחלת הסרטן ויכול להוות בסיס לשיפור מצב הלב ומניעת מחלות לב וכלי דם.
      החומר הפעיל הינו Allicin ונחשב למרכיב המרכזי והפעיל.

5.   Astragalus Membranaosus - קדד

      ברפואה המסורתית הסינית הוגדר כצמח Wei Chi - "אנרגיית ההגנה" ומהווה את הבסיס לחיזוק מערכת החיסון ומניעת מחלות,
      וזאת כנראה ע"י שיפור והגברת יצור האינטרפרון. 
      הצמח משמש למניעת דלקות "התקררויות" ומניעת התפרצות של הרפס, ובעל פעילות אנטי חיידקית ונגיפית חזקה.

6.   Una De Gato - Uncaria Tomentosa - ציפורני חתול (פרואני)

      חומר שמופק מקליפת העץ, משמש להורדת חום במחלות חום שונות, מרפא ניגעי הרפס ובמצבי דלקת פרקים,
      כמו כן במקרים של כיבים במערכת העיכול, במצבי דלקת רירית הקיבה ובמחלות דלקתיות של המעיים.
      הוכחה פעילותו האנטי ויראלית, ממריץ את מערכת החיסון וציטוסטטי (אנטי סרטני במקרים מסויימים).

7.   Zingiber Officinale Ginger - ג'ינג'ר

      שורש בעל סגולות מרפא רבים כשהמוביל הינו נוגד סחרחורת והקאה.
      מונע הצטברות של רעלים ברקמות ונוגד דלקת חזק. כשניתן יחד עם כורכום הפעילות גוברת, מקל את רמת הכאבים במחלות ויראליות,
      בדלקות פרקים ובפיברומיאלגיה.

8.   Glycyrrhiza Glabra Licorice - ליקוריץ

      נמצא כמונע הידבקות בהפטיטיס C ושפעות. כמו גם מונע פעילות רעילה של רדיקלים חופשיים. מונע מצבי דלקת וכאבים בזמן מחלות ויראליות.
      פעילותו הרבה ידועה גם כמוריד רמות כולסטרול ובעיקר LDL.

9.   Olive - Olea Europea - עלי עץ הזית

      משמש למצבים של "התקררויות ועוזר מאד בדלקות חיידקיות וויראליות, במצבי שפעת, הרפס, דלקת קרום המוח ובמחלת העייפות הכרונית.
      וככלל מסייע ברבות מהמחלות הזיכומיות.

10.  Oregano - מרג'ורם אורגנו

      משמש במצבי עיוותים וזיהומים במעיים, ובזיהומי מעיים הנגרמים מפרזיטים.
      כמ כן בכאבי פרקים ושרירים בזמן מחלה נגיפית (ויראלית) כשפעת.
      

המידע הינו מבוסס מדעית, אך כל שימוש במצמחים דורש ייעוץ עם רופא.

 


       

 

 

 

     


 

      

 

אצבעונית ארגמנית

אצבעונית - דיגיטליס

ארגמנית  Digitalis Purpurea

צמח נוי נפוץ שמהצמח מפיקים גליקוזידים שונים המשמשים בתעשיית התרופות לטיפול במחלות לב.

אך זהירות משימוש שוטף בעלים, הם רעילים! במצב רגיל.

ג'ינסנג -Panax Ginseng - ג'ינסנג קוראני

צמח הגי'נסנג משתייך למשפחת הקיבוביים, ומלבד סוג מיוחד שלו הנקרא ג'ינסנג סיבריאני, כל סוגי הצמח שייכים למשפחת הפאנאקס – Panax, שפירושה מיוונית "מרפא לכל", וצורת שורשיו כצורת אדם. את תכונותיו העיקריות מייחסים לג'ינסנוסידים – שהינם גליקוזידים בעלי מבנה של סטרואיד בתוספת סוכרים.

המשך קריאה

קיפודנית – אכינצאה – Echinacea

הקיפודנית (האכינצאה) היא צמח ממשפחת המורכבים, כמו הבבונג, הארטישוק וציפורני החתול, הגדל בצפון אמריקה. שורשיו ועליו משמשים להכנת תכשירים צמחיים.

הצמח שימש רבות ברפואה הפולקלוריסטית וכן ברפואה המעשית והוא משמש בסיס למחקרים רבים. יש לו השפעה אנטי דלקתית ואנטי גידולית והוא תורם לחיזוק מנגנוני ההגנה של הגוף.

המשך קריאה

צמח בן חרצית Tanacetum parthenium

בן חרצית הוא צמח מרפא בעל מוניטין במשך 2,000 שנה, מאז ימיהם של הרופאים היוונים.
מחקרים מדעיים בשנים האחרונות שנערכו באנגליה, בקנדה ובישראל, הוכיחו שהשימוש הקדום בצמח לשיכוך כאבים, ובעיקר למניעת כאבי ראש. בן החרצית משמש כתרופה למניעת התקף כאב ראש.

המשך קריאה

קוהוש שחור

השימוש בקוהוש שחור Cimicifuga racemosa בחולות סרטן שד עם תופעות לואי שלגלי חום והזעות הוכח כיעיל ובטוח.הוכח כיפיטואסטרוגן זה אינו מהווה גורם להתפתחות או השנות הגידול, אלא מהווה חומר המטפל בתופעות הלואי כמו גםכמעכב את פעילות הגידול.

קימל carum carvi

צמח ממשפחת הסוככיים המשמש כתוספת למזון ללחם חטיפים וכו" משמש כנגד כאבי בטן גזים גם אצל ילדים.נוגד עוויתות מגביר הפרשת מיצי עיכול,אנטי חיידקי-בעיקר במיצוי אלכוהולי.לא ידוע על רעילות ותופעות לוואי בשימוש בצמח.

צבר Opuntia Ficus Indica

לפי הפרמקופיאה הבריטית לצמחי מרפא, לפרחי הצבר יש את התכונות הבאות:
             פעולת כווץ (astringent)
             מניעת שטפי דם (anti-haemorrhagic).
             ברפואת הצמחים המודרנית משתמשים בפרחי הצבר המיובשים במחלות הבאות:
             קוליטיס
             שלשול
             תפיחות שפירה של בלוטת הערמונית.

המשך קריאה

צמחי מרפא להרגעת שעול

השעול הינו תגובה לא רצונית ולעיתים יזומה של התפרצות אויר מדרכי הנשימה שמטרתו לסלק חומרים מנתיבי האויר ,השיעול מייצר כיח וריר חלקיקי פסולת ותאים שמורחקים מהראות ודרכי נשימה עליונות. ברפואה משתמשים בנוגדי שעול ומכייחים, כמו גם אנטי היסטמיניםנוגדי גודש ומרחיבי סמפונות.
בטיפול בצמחי מרפא משתמשים בצמחים מרככים-Demulcents צמחים שמרפדים קרומים ריריים ומרפדים אותם וצמחים מכייחים-Expectorants צמחים המשנים את ייצור הליחה ואת צמיגותה, הליחה נעשית יותר נוזלית ופחות דביקה. מדכאי שעול צמחיים למיניהם מרגיעים את הצורך והרפלקס לשעול.

המשך קריאה

ארטמיסיה (Artemisia annua) לחולי סרטן

ארטמסינין Artemisinin' צמח הגדל בדרום מזרח אסיה והיה ידוע כאמצעי מרפא למחלת המלריה, נגד טפילים ובעל פעילות אנטי דלקתית ענפה. ב- 1970 בודד מהצמח חומר הארטמיסינין, שלימים הוכח כי כשהוא בא במגע עם רמות גבוהות של ברזל תחול תגובה כימית של יצירת רדיקלים חופשיים המקיפים את דופן התא ומפרקים אותו, "הורגים".

המשך קריאה

הצמח בתעשיית התרופות

הרפואה המודרנית עוסקת במחקר בסיסי כדי להבין תהליכים פיסיולוגיים ופתולוגיים המתרחשים בגופנו. פענוח תהליכים אלו מהווה את הבסיס למציאת תרופות המיועדות לריפוי או למניעת סבל וחולי. אחד המקורות העשירים ליצירת התרופות הינם הצמחים. הסגולות הרפואיות של הצמחים נובעות מהעובדה שבחלקי הצמח השונים מצויים חומרים פעילים, שלהם יש השפעות פיסיולוגיות המשפיעות על תהליכים שונים בגופנו. ידוע שכ- 30% ממיני הצמחים בעולם נבדקה לפי אמות מידה מדעיות ונמצאו בהם חומרים בעלי יכולת פעילות והשפעה מבחינה רפואית.

המשך קריאה

השימוש הנכון בצמחי מרפא

בריפוי בצמחי מרפא חשוב ביותר לדעת מהו חלק הצמח המתאים לריפוי. יש צמחים ששורשיהם טובים למרפא, יש כאלה שפרחיהם טובים למרפא וכיו"ב. השימוש העיקרי נעשה בעזרת מיצויים (מיצוי – extract) מחלקי הצמח השונים כמו: קליפה, עלים, גבעולים, זרעים, שורשים ותפרחת.

המשך קריאה

מאקה לאשה- לאיזון הורמונלי

המאזן ההורמונלי בגוף:

המחזור,כשמו הוא, תהליך מחזורי הנשלט ע"י שינויים מתוזמנים היטב ברמות ההורמונים הנשיים. שחקן מפתח מרכזי בתהליך הנ"ל הינו האסטרוגן. בתחילת המחזור רמתו עולה- סימן לתהליכי התרבות התאים והתפתחות רירית הרחם. באמצע המחזור רמתו יורדת ורמת הפרוגסטרון, הקשור להכנת הגוף להריון, עולה. לאסטרוגן תפקיד חיוני נוסף - הוא מעכב הפרשת הורמונים מסוג LH ו-FSH אשר תפקידם הרגיל הוא שליטה על רמות הפרוגסטרון ואסטרוגן בגוף,כך ניתן לאמר שהאסטרוגן הוא -"מבקר את יצירת עצמו."

המשך קריאה

אוניה דה גאטו

Uncaria Tomentosa, שמו בשפה הספרדית הוא Una De Gato (אוניה דה גאטו) ושמו הנפוץ ביותר בשפה האנגלית הוא Cat's Claw – "ציפורני חתול".
החומרים הפעילים שישנם באוניה דה גאטו הם בעלי תכונות שמגבירות את יכולתן של הכדוריות הלבנות והמקרופאגים להתקיף, לבלוע ולעכל מיקרואורגניזמים מסוכנים, תאים בלתי נורמליים וגופים זרים.

המשך קריאה

מתן צמחי מרפא להורדת רמת סוכר בדם לחולי סכרת

בהודו טיפלו בחולי סוכרת עם הצמח גימנמה סילבסטרה מזה מאות בשנים. יכולתו של הצמח להוריד רמות סוכר בדם נבדקה לראשונה בדרך מדעית על-ידי מסקר וקאיוס, 1930 (2). צמח זה הצליח להוריד רמות סוכר אצל בעלי חיים שהלבלב שלכם נפגע כתוצאה מטיפול באלוקסן, הוא לא הצליח להוריד את רמות הסוכר אם הלבלב סולק. מסקנתם היתה שהצמח מצליח לשחזר או לשקם את תאי ביטא בלבלב, כל עוד חלק מהם קיימים. אין הוא פועל כתחליף לאינסולין, אלא מעורר ייצור מוגבר של האינסולין בגוף מהיותו משקם את תאי ביטא בלבלב הפגוע.

המשך קריאה

פטריות מרפא ושימושן ברפואה

רבות נכתב ופורסם על "פטריות פלא" מהמזרח הרחוק (סין-יפן), המרפאות מחלות בכלל ומחלות סרטן בפרט.
יש להתייחס למידע זה בספקנות, אך עם זאת ללמוד מהן סגולות המרפא של הפטריות האלה.

המשך קריאה

הגינסנג הפרואני

מאקא (MACA – Lepidium) הידוע בכינויו "גינסנג פרואני", הוא למעשה ירק מאכל, המשמש את האינדיאנים שמתגוררים במעלה הרי האנדים, בגובה 4,000-5,000 מטרים מעל פני הים, המאקא הינו צמח פקעתי, דמוי גזר, חזרת, בעל צבע צהבהב-סגלגל, טעם מתוק, ותכונות תזונתיות ובריאותיות, העושות אותו לאחד מאמצעי התזונה החיוניים והעיקריים, במקום בו צמחים אחרים אינם מסוגלים לשרוד.

המשך קריאה

פיטותרפיה-הריפוי בצמחי מרפא

"כל עץ מאכל פריו למאכל ועלהו לתרופה" יחזקאל מ"ז, י"ב.

כוחות הריפוי הגלומים בצמחי המרפא היו בשימוש האנושות מאז בריאת העולם. עד לפני כ- 60 שנה היו כמעט כל התרופות שבספרי הרפואה ממקור צמחי טבעי, אך עם פיתוח שיטות המצוי והייצור הכימי, סינטטי, ועם ביצוע מחקרים קליניים, הפכו הצמחים לתרופות "מסודרות" בסירופ, טבליות, משחות ועוד. אך בזאת גם הפסידה האוכלוסייה אפשרות של שימוש בצמחים זמינים טבעיים פשוטים ועם מינימום תופעות לוואי, וזאת לצורכי חיזוק והבראה.

המשך קריאה

ירקות ופירות בעלי פעילות רפואית

אבי הרפואה היפוקרטס אמר: "מי ייתן ומזונך יהיה תרופתך ותרופתך תהיה מזונך".
רבים מהירקות והפירות העולים על שולחננו משמשים ברפואת הצמחים העממית לריפוי מחלות שונות, וזאת בנוסף לתרומתם במניעת מחלות ובשמירת הבריאות ע"י אספקת חומרי טבע כויטמינים, מינרלים, חומרים מונעי חימצון וסיבים תזונתיים.

המשך קריאה

Caigua-Cyclantera Pedata

היפרכולסטרולמיה הינה מחלה המתבטאת ברמה גבוהה של כולסטרול "רע" בדם, (LDL), ורמה רגילה או נמוכה של כולסטרול "טוב" (HDL). עודף LDL בדם עלול לשקוע בדפנות כלי הדם ולגרום להצרותם והחלשותם. התוצאה היא מגוון מחלות כגון טרשת עורקים, הווצרות תסחיפים ואף התקפי לב.

המשך קריאה

מאקה Maca- Lepidium meyenii מאקה

צמח המאקה (Lepidium Meyenii) בתמצית תקנית הוא בעל השפעה ממריצה ומעוררת. מחזק את מערכות הגוף השונות להתמודדות עם עייפות מצטברת ושמירה על חיוניות ואנרגיה זמינה.

המשך קריאה

תבלינים ושימושם ברפואה

התבלין הוא חלק מצמח או חומר המופק מצמח בעל טעם וריח, המשמש בדרך כלל כתוספת למזון לשם תוספת טעם או ריח, למשל פלפל, שומר, נענע, ציפורן וכו'. כבר בימים קדומים באוכלוסיות שונות הוגדרו התבלינים כמסייעים לטיפול במחלות שונות, בנוסף לשימוש בהם לתיבול מזון, לשימור מזון ולקוסמטיקה. להלן רשימה של תבלינים נפוצים – מה הם מרפאים ומה הם מונעים.

המשך קריאה

חבלבל השדה

החומר הפעיל בצמח הינו תערובת של פרוטאוגליקנים שפעילותם הינה בבלימת יצירת כלי דם חדשים, ומכאן התפרסם הצמח כבעל תכונות רפואיות בטיפול בחולי סרטן בעלי גידולים סולידיים (מוצקים).

המשך קריאה

זהירות צמחי רעל בישראל

ברפואת הצמחים חשוב לדעת שלא כל צמח יכול לשמש צמח מרפא מועיל. כמו-כן קיימים צמחים המשמשים לרפואה על אף היותם רעילים, ויש לתת אותם רק במהילות מבוקרות ובמינונים נמוכים, כמו בהומאופתיה. השימוש יהיה רק ע"י אנשי מקצוע המתמחים בתחום זה ומיומנים בו.
להלן רשימת צמחים הצומחים בארץ שהשימוש בהם למרפא צריך להיות זהיר ומוקפד:

המשך קריאה

צמח הקדד – Radix Astragalus membranaceus

הקדד הינו צמח סיני המוכר גם ברפואה המערבית.
לאסטרגלוס השפעה מעולה על חיזוק מערכת החיסון ומשמש בטיפול במחלות זיהומיות חוזרות ונשנות. במחקר שנערך על חולי סרטן עם ירידה בכדוריות הדם הלבנות Leucopenia. אחרי טיפולים כימיים נראתה עליה במספר הכדוריות אצל חולים שהשתמשו בצמח. מנקודת הראות הסינית מחזק הצמח את הצ'י – כלומר מחזק את האנרגיה ובכך את הדם.

המשך קריאה

גינקגו בילובה

ברפואה הסינית מופיעות סגולותיהם הרפואיות של עלי הגינקגו בילובה בריפוי מחלת קצרת (אסטמה), הגברת זרימת הדם ההיקפית בעיקר בנימים, ומניעת תופעות זיקנה שונות כמו ליקויי זיכרון מיידי (DIMENTIA), ליקויי שמיעה וצלצולים באוזניים.

המשך קריאה

נוסחת אסייק Essiac

Rene Caisse היא האחות שהמציאה את הנוסחה וטיפלה, במשך כ- 60 שנה, באלפי חולי סרטן. חולים אלה הראו שיפור חלקי במצבם בעזרת השימוש בתערובת. השיפור המרכזי מתבטא בהארכת החיים ובשיפור במצב הכאבים. היו גם חולים אחרים, חסרי תקווה, שלא ניזוקו באיברים חיוניים והצליחו לחיות שנים רבות בסיוע חליטה זאת.

המשך קריאה

נענע חריפה Mentha piperita משפחה: שפתניים

עלוות הנענה מכילה שמן נדיף שרכיבו העיקרי הוא המנתול (עד 60%). לשמן הנדיף שימושים רבים בתעשיית הקוסמטיקה והמזון, והוא ידוע גם בפעילותו הרפואית המגוונת. לשמן הנדיף תכונות של ספיגת גזים, מניעת פירכוסי שרירים במערכת העיכול, המרצת הזעה ומניעת בחילה.

המשך קריאה

גדילן מצוי Silybum marianum Milk thistle Cardus Marianus משפחה: מורכבים

זרעי הגדילן משמשים מאז תקופתם של הרופאים היוונים ועד ימינו – לריפוי מחלות הקשורות בכבד ובמרה, כגון מחלת הצהבת, שחמת הכבד והרעלות כבד. מחקרים מודרניים מצביעים על כך שתערובת של חומרים הקרויה סילימרין היא האחראית לפעולה הרפואית של הזרעים. חומרים אלה נמצאו יעילים במניעת הרעלות כבד עקב צריכה מופרזת של אלכוהול או עקב אכילת פטריות רעילות.

המשך קריאה

כורכום התבלין המרפא

הכורכום Turneric הינו תבלין צהוב המופק מצמח Curcuma lunga ומשמש מזה אלפי בשנים כצמח מרפא ברפואה ההודית ה"איור-ודה" החומרים הפעילים הינם כורכומינואידים כשהמרכיב העיקרי הינו Curcumin אלפי מאמרים מדעיים פורסמו על פעילותו במצבי דלקת, כאב, טיפול במערכת העיכול וטיפול משולב בכמותרפיה בחולי סרטן ולאחרונה שילוב מיוחד עם חומר כימי Gemzar בטיפול בחולים עם סרטן הלבלב.

המשך קריאה

צמחי מרפא לנפש - טיפול במצבים נפשיים

מצבים נפשיים כמתח, חרדות, דאגה ודיכאון הם הסימפטומים הנפוצים בעולם המודרני. סימפטומים אלה גוררים שימוש בתרופות הרגעה כקסאנקס, ואליום ופרוזאק. כל זאת עקב אורח חיים לחוץ ולא תקיו, קצב חיים מהיר וללא פשרות, הגורם לרבים להיות "לחוצים" ובדיכאון.

המשך קריאה

גרביולה -Graviola

Annona muricata צמח הגדל באזורים טרופיים בעיקר בדרום אמריקה ביערות הגשם, נערכו מספר מחקרים בעיקר בארה"ב שהראו חלקית יכלת טיפול וסיוע בסרטן הערמונית,שד לבלב ומעי גס אך ללא יכלת מוכחת לאורך זמן ביעילות הצמח דבר שהוריד את האמינות והביטחון ביכולות הרפוי שלו דבר שהשאירו בתחום ה פ ו ל ק ל ו ר.

המשך קריאה

זית אירופאי

הזית האירופאי הינו צמח מרפא חשוב ביותר, מרכיבם העיקריים הינם ה-Oleuropein ופלבנואידים לחומרים המצואים בעלים תכונות רבות פעילות עיקרית נגד וירוסים שונים כוירוס השפעת, על כל סוגיו ווירוס ההרפס ואפשטיין באר האחראי על ההידבקות ממחלת הנשיקה. פעילות נוספת התגלתה כנגד חידקים גרם חיוביים ושליליים.

המשך קריאה

"הקוהוש השחור" לנשים בגיל המעבר

תקופת המנופאוזה-גיל המעבר מתאפיינת בתופעות לואי שונות הנובעות מירידה קבועה של יצור האסטרוגן והפסקה ביצור הפרוגסטרון דבר הגורם לתסמינים המתבטאים בגלי חום, ירידה במצב הרוח, דיכאון, קשיי שינה, עליה במשקל ירידה בליבידו ועליה במשקל.

המשך קריאה

ציפורני-חתול רפואיות Marigold Calendula officinalis משפחה: מורכבים

צמח חד-שנתי, זקוף ומסועף הנושא תפרחות של פרחים בצבע תרוג. הפירות דמויי ציפורניים של חתול, ומכאן השם העברי.מין זה אינו גדל בר בארצנו, אלא גדרום אירופה. הפרחים הלשוניים משמשים להכנת התרופות הצמחיות. הפרחים משמשים מקור לצבעים טבעיים. ציפורני חתול מהווים צמחי נוי מבוקשים. בפרחי ציפורני החתול משתמשים בטיפול חיצוני במקרים של מוקדים מודלקים בעור, ורידים תפוחים, טחורים, אקזמה בפי הטבעת ובלוטות לימפה מודלקות.

המשך קריאה

קקטוס ההודיא כאמצעי לירידה במשקל

קקטוס ההודיא Gordonii Hoodia הגדל באפריקה ומתנשא לגובה של כ-3 מ' שימש במשך שנים רבות את הילידים לדכא את רעבם וצמאונם בזמן מסעותיהם הארוכים.כמו כן שימש הצמח ברפואה הפולקלוריסטית לטיפול בבעיות מעיים,יתר לחץ דם, "קלקול קיבה", וסוכרת.

המשך קריאה

סטיביה Stevia rebaudiana

צמח קטן מפרגוואי שעליו מכילים גליקוסידים המתוקים פי 299-300 מסוכר. הממתיק הינו נטול קלוריות. השימוש בממתיק זה הינו בטוח וללא תופעות לוואי.

בבונג דו-גווני Matricaria recutita משפחה: מורכבים

פרחי הבבונג (קמומילה) מכילים חומרים נדיפים בשיעור של 2%-0.3% (המינימום הנדרש הוא 0.4%). הרכיבים העיקריים הם אלפא ביסאבולול (bisabolol), המהווה לעתים כמחצית מכלל הרכיבים, ואוקסידים של ביסאבולול. סגולותיו הרפואיות הן: נוגד דלקות, מונע כיווצי שרירים (ספסמוליטי), נוגד בקטריות, מרגיע מתון ומרפא פגעי עור. התכונות נוגדות הדלקות מיוחסות לביסבולול ולחמאזולן, בעוד שהפעולות נוגדות כיווצי שרירים מיוחסות לרכיבים הפלבוניים, ובעיקר לאפיג'נין.

המשך קריאה

שוש קרח Gllycyrrhiza Licorice משפחה: פרפרניים

צמח עשבוני רב-שנתי, שגובהו כ- 1 מטר. העלים מנוצים, מוארכים ודביקים בצדם התחתון. הפרחים כחולים, נישאים באשכולות. הפרי הוא תרמיל חלק חסר שערות, ומכאן מקור השם הבוטני של המין. לשוש שורשים המעמיקים עד לעומק 3 מטרים ויותר. בשורשי השוש מצויים חומרים המתוקים פי 50—100 מסוכר. השוש ידוע בשמו העממי ליקוריס, המשמש רכיב חשוב במוצרי מתיקה.

המשך קריאה

תמצית קליפת זרעי ענבים

ביפלבנואיד צמחי שמתפקד כנוגד חימצון חזק.מפחית את שבירות כלי הדם,מגדיל את רמות ויטמין c בתאים,מקטין את הרס הקולגן בגוף,עוזר ליצור ריקמת הסחוס בגוף, עוזר במניעת מחלות סרטן.