מאקה לאשה- לאיזון הורמונלי

המאזן ההורמונלי בגוף:

המחזור,כשמו הוא, תהליך מחזורי הנשלט ע"י שינויים מתוזמנים היטב ברמות ההורמונים הנשיים. שחקן מפתח מרכזי בתהליך הנ"ל הינו האסטרוגן. בתחילת המחזור רמתו עולה- סימן לתהליכי התרבות התאים והתפתחות רירית הרחם. באמצע המחזור רמתו יורדת ורמת הפרוגסטרון, הקשור להכנת הגוף להריון, עולה. לאסטרוגן תפקיד חיוני נוסף - הוא מעכב הפרשת הורמונים מסוג LH ו-FSH אשר תפקידם הרגיל הוא שליטה על רמות הפרוגסטרון ואסטרוגן בגוף,כך ניתן לאמר שהאסטרוגן הוא -"מבקר את יצירת עצמו."

רמה נמוכה של אסטרוגן פירושה מאזן הורמונלי מעורער. הדבר מביא לתופעות ותסמינים לא נעימים כגון תסמונת קדם וסתית (P.M.S). בגילאי ה-50 בדרך כלל יצור האסטרוגן יורד באופן טבעי ואז נכנסת האישה לתקופת המנופאוזה.

מהי תסמונת קדם וסתית ?

תסמונת קדם וסתית הינה הפרעה שכיחה ביותר בקרב נשים פוריות וכ-40 מיליון נשים סובלות ממנה כל שנה. התסמונת מאופיינת ע"י רצף של שינויים הורמונלים שגורמים לתופעות לוואי משמעותיות עד לשבועיים לפני הופעת הוסת. הסיבה היא כפי הנראה רמות אסטרוגן גבוהות בדם אשר משפיעות על מגוון תפקודי הגוף, כגון: אגירת נוזלים ומלחים, שמירה על רמות סוכר תקינות ואף הגברה של פעילות מערכת העצבים המרכזית. מאזן לא תקין של אסטרוגן מערער את תקינות המערכות הנ"ל ואז נצפות תופעות מאוד שכיחות ומוכרות.

מהן תופעות הלוואי של התסמונת הקדם וסתית ?

תופעות הלוואי השכיחות ביותר הן:

1)דיכאון,מתח,חרדה ועצבנות.
2)כאבי ראש,בטן ומיגרנות.
3)תאבון מוגבר ועלייה במשקל.
4)חולשה כללית.

מהי המנופאוזה ?

מנופאוזה ,בעברית אל-וסת, היא תקופה שכל אישה חווה בנקודה מסוימת בחייה,לרוב בעשור החמישי או השישי. רשמית ניתן לאשר את תחילת המנופאוזה כאשר עברו יותר מ-12 חודשים ללא וסת. התקופה מתבטאת בהפסקת יצור ההורמון הנשי אסטרוגן ע"י השחלות. הירידה ברמות האסטרוגן הנשי, מסמלת את תהליך דעיכת תפקוד מערכת הרבייה הנשית ובעקבותיה, מתרחשים שינויים דרסטים במאזן של הורמונים בגוף האישה. ניתן לאתר את התופעה ע"י בדיקת רמות ההורמון אסטרדיול בדם: רמות האסטרדיול התקינות אצל אשה פרה-מנופאזלית נעות בין 20-400 פיקוגרם/למ"ל, בעוד אצל אישה שהגיעה למנופאוזה מבחינים ברמות נמוכות בהרבה, של בין 5-25 פיקוגרם/מ"ל.

מהן תופעות הלוואי של המנופאוזה ?

אי-האיזון ההורמונלי עקב הירידה ברמות אסטרדיול גורמת לתופעות לוואי רבות כגון:
1) גלי חום-נובעים מזרימה חזקה בכלי הדם של הפנים והצוואר.
2) דיכאון ו/או עצבנות יתר.
3) יובש בנרתיק.
4) חולשה קשה.
5) ירידה בחשק ובתפקוד המיני.
6) אוסטאופורוזיס וירידה במסת העצם.

מהם הפתרונות המוצעים כיום לבעיות אלו ?

לרפואה המודרנית אין כרגע פתרון בטוח ומוסכם לבעיית התסמונת הקדם וסתית. הטיפול הניתן כעת לנשים הסובלות מהתסמונת הוא נטילת גלולות המכילות את ההורמון פרוגסטרון. הטיפול הוא לעיתים יעיל אך גורם לתופעות לוואי רבות כגון דמום בלתי נשלט בנרתיק, שינוי במאזן השומנים והסוכר בדם, כאבי פרקים, כאבי שרירים ואצל אנשים מסוימות, אף קיימת סכנה של פיתוח מחלות לב שונות.

הטיפול במנופאוזה אף יותר נתון למחלוקת. רופאים נוטים לטפל בתופעות הלוואי באמצעות שימוש בנגזרות אסטרוגנים כטיפול הורמונלי חלופי(Hormone Replacement therapy) . רמות אסטרוגן גבוהות בגוף מדכאות את יצור ההורמונים FSH ו-LH הגורמים ככל הנראה לתופעות הלוואי הקשות של המנופאוזה. עם זאת, הטיפול הוכח כגורם לתופעות לוואי רבות כשלעצמו. בעבודה שפורסמה ביולי 2002 נמצא שבנשים שטופלו ב-HRT בתכשיר שהכיל שילוב של נגזרות אסטרוגניות עלו במידה מסוימת הסיכונים להתקף לב, שבץ, סרטן השד, תסחיפים ריאתיים ו-יצירת קרישי דם בורידי הגפיים.

מהו צמח המאקה ?

מאקה ((lepedium meyenii הנו צמח הגדל באנדים הפרואנים בגבהים של מעל-4000 מטר. הצמח יוצא דופן בכך שהוא מכיל כ-13% תכולת חלבון בצורת פוליפפטידים וחומצות אמינו חיוניות. בנוסף מכיל הצמח מספר מרכיבים כימיים כגון p-methoxybenzyl isothiocyanate ,glucosinolates ומספר אלקלואידים ייחודיים הנקראים "Macainas" .ילידי המקום השתמשו בו לפתרון בעיות פוריות, כאבי מחזור וכתוסף אנרגטי למזון. השמושים הנ"ל הביאו רופאים רבים מאותו אזור לנסות את בצמח המאקה לטיפול במגוון בעיות נשיות, החל מכאבי מחזור עד כתחליף ל-Hormone Replacement Therapy.

מדוע ה-"מאקה" מסייע לפתרון בעיות התסמונת הקדם-וסתית והמנופאוזה ?

ע"פ דוקטור הוגו מלאספינה, קרדיולוג מכובד המתמחה בצמחי מרפא, פעולתו של צמח המאקה יחודית בכך שבמקום להכניס הורמונים לגוף מבחוץ, צמח המאקה תורם לייצור אנדוגני של הורמוני מין בתוך הגוף. התוצאה היא רגולציה של איברי ההפרשה בגוף, כגון בלוטת יותרת המוח, הלבלב ובלוטות האדרנאל. ד"ר מלאספינה טוען "-היו לי אולי כמאתיים מטופלות שהסימפטומים שלהם של מנופאוזה או טרום-מנופאוזה הוקלו באופן משמעותי ע"י ה-מאקה".

נוסף על נסיונו בטיפול בתסמונות אלו טוען ד"ר מלאספינה שהצמח גם מסייע בטיפול בנשים שעברו כריתת שחלות (Hysterectomy). "-היתה לי מטופלת שעברה כריתת שחלות לפני 8 שנים, ושהחלה להשתמש ב-HRT . מיפוי העצמות שלה הראה איבוד עצם נכר, ולכן היה צורך ב-HRT אך היא לא הגיבה היטב לטיפול וחשה ברע ולכן הפסיקה אותו." ד"ר אספינה טוען שכשהגיעה אליו המטופלת הנ"ל רמת האסטרדיול שלה בסרום הייתה כ-15 פיקוגרם למ"ל והיא סבלה מגלי חום. "...אחרי שטופלה במאקה במשך חודשיים בדקתי את רמת האסטרדיול שלה והיא הגיע ל-75, רמה בהחלט מתאימה לאישה בגילה."

הסיבה הכימית-פרמקולוגית לפעולת המאקה נובע מסינרגיזם של חומרים רבים . המצאות חומצות אמינו חיוניות בכמות נדיבה בצמח מהווה את המקור החוץ גופי של חומרי גלם איתם הגוף יכול לייצר את הורמוני המין. המצאות החומצות האמיניות היסטידין ו-L-arginine בצמח, תורמות להגברת זרימת הדם לאיברי המין הנשיים באמצעות היותם חומרי מוצא לחומרים מרפי כלי דם. הגברת זרימת הדם לאותם איברים תורמת לירידה בשכיחות תופעת היובש בנרתיק. בנוסף, זרימת הדם לאיזור תורמת להגברת החשק המיני. הדבר נעשה ככל הנראה בד בבד עם פעולת החומר p-methoxybenzyl isothiocyanate אשר לו תכונות מעוררות אשר מקלות במקרים של חולשה כרונית ודיכאון. האלקלואידים הייחודיים של המאקה ככל הנראה אחראים על התכונה התרפאוטית המרכזית של הצמח. ע"פ ד"ר גלוריה צ'אקון דה-פופיביץ'-מרצה לביולוגיה באוניברסיטת סאן-מרקוס בפרו, האלקלואידים פועלים באמצעות גירוי של בלוטת יותרת המוח ובכך מעודדים יצור אנדוגני של הורמוני מין נשיים. מנגנון זה תורם לאיזון חוזר שלילי בייצור של FSH ו-LH אשר כנראה אחראים לתופעות הלוואי המציקות. לבסוף נמצא שלמרכיב ה-glucosinolate תכונות אנטי-סרטניות המסייעות במניעת התפתחות גידולים בשחלות.

לצמח המאקה תכונה ייחודית נוספת. מחקרים שנעשו לאחרונה הראו שהצמח תורם לפוריות האישה. המחקר נערך על בעלי חיים והראה עלייה מזהירה בטיב ומורפולוגיית תאי המין בפרות ובעכברים. מחקרים קליניים שנעשים כעת על בני אדם באוניברסיטת סאן-מרקוס בפרו מחזקים טענות אלו.

לסכום, ניתן לאמר שעל פי מנגנוניו הייחודיים של צמח המאקה, הוא מתאים לשימוש כטיפול בבעיות הנ"ל:

1)שיפור תפקוד בלוטת המין ושיפור הפוריות.
2)איזון הורמונלי משלים להקלת תופעות גיל המעבר,במיוחד "גלי חום".
3)הקלה על תופעות התסמונת הקדם וסתית., כגון כאבי בטן,לפני ובמהלך הוסת.
4)עירור החשק המיני בגיל המעבר.
5)סיוע בטיפול בדיכאון ובחרדה בגיל המעבר ובמתח ועצבנות בנשים בוגרות מכל הגילאים.

המאקה הנו צמח בטוח הנמצא בשימוש בארה"ב כבר מ-1994. ה-FDA מצאה את התכשיר כבטוח לשימוש בתוספי מזון ודיאטה.

כיצד יש ליטול את המאקה לאישה ?
עשרים טיפות פעמיים ביום לפני האוכל.

יש להרחיק מהישג ידם של ילדים. נשים בהריון, מניקות ואנשים הנוטלים תרופות מרשם וילדים, יש להיועץ ברופא.

את המאקה לאישה של חברת אלכימיסט (המכיל את צמחי המאקה, סמבוק שחור, אנג'ליקה סיננסיס וסימיסיפוגה) ניתן להשיג בבתי המרקחת ובתי הטבע.