מאקה Maca- Lepidium meyenii מאקה

צמח המאקה (Lepidium Meyenii) בתמצית תקנית הוא בעל השפעה ממריצה ומעוררת. מחזק את מערכות הגוף השונות להתמודדות עם עייפות מצטברת ושמירה על חיוניות ואנרגיה זמינה.

 

 
 באנדים הגבוהים בפרו, בגובה של מעל 4000 מטר מעל פני הים, בתנאים עוינים, גדל צמח בעל סגולות אנרגטיות ייחודיות. צמח זה נקרא בפני הילידים הפרואנים Maca. שורש ה-Maca מהווה את אחד ממקורות האנרגיה הפוטנטים ביותר הידועים בין צמחי המרפא הקיימים כיום. לכן,אין זה מפתיע שהוא היווה את אחד ממקורות האנרגיה העיקריים לתושבי אותם אזורים גבוהים ועוינים, שבהם לא היה אפשרי לעסוק בחקלאות. תכונותיו האנרגטיות של הצמח יחד עם מרכיביו הייחודיים נתנו מענה לבעיות רבות כגון: חולשה כרונית, אנמיה, אי-פוריות ואימפוטנציה. ה- Maca עדיין משמש, אלפים בפרו ובעולם לסיוע בעיות אלו.
 
השימוש בצמח זה ידוע במערב עוד מימי הכובשים הספרדים שהביאו את הבקר שלהם לאזורים העוינים של דרום אמריקה. אותם "קונקיסטדורס" התלוננו בפני הילידים שהשוורים שלהם אינם פורים ועל כן ילודת העגלים נמוכה. האינקאס הציעו לספרדים את ה-Maca כתוסף למזון הבקר. הדבר במהרה הוכיח את עצמו, השוורים נעשו פורים יותר וקצב ילודת העגלים עלה בצורה נכרת.
 
 
הצמח מכיל:
* ויטמינים A, B1, B2, B3, C. 
* מינרלים: סידן, זרחן מגנזיום, אשלגן, נתרן, אבץ, ברזל.
* חומצות אמינו חיוניות. 
*הינו בעל השפעה מעוררת על האון המיני של הגבר והאישה.
*מסייע להתגבר על מצבי מתח ודיכאון.
*משפר ריכוז , כישורים קוגניטיביים וזיכרון.
*משפר ביצועים אצל ספורטאים.
*משפר ייצור אנרגיה בגוף ומעורר שריפת שומנים.
*מקל על הליכי הזדקנות ומשפר את איכות החיים בגיל מבוגר.
*משפר פוריות אצל גברים ונשים.
* ניתן לשימוש גם לסובלים מלחץ דם גבוה.
 
מאקה ((Maca - Lepidium Meyenii Walp הוא למעשה ירק מאכל, המשמש את האינדיאנים שמתגוררים במעלה הרי האנדים, בגובה 4,000-5,000 מטרים מעל פני הים. המאקה הינו צמח פקעתי, דמוי גזר, בעל צבע צהבהב-סגלגל, טעם מתוק ותכונות תזונתיות ובריאותיות, העושות אותו לאחד מאמצעי התזונה החיוניים והעיקריים, במקום בו צמחים אחרים לא מסוגלים לשרוד.
המאקה מכיל ריכוז גבוה מאד של עמילנים, חלבונים, מינרלים וויטמינים. תכולת החלבון שלו כוללת את רוב חומצות האמינו יחד עם חומרים פעילים אחרים, חומרים ארומטיים טבעיים ופלאבנואידים טבעיים.
 
ההרכב הכימי של הצמח מראה לאוקואנטוציאנינים, סאפונין, טרפנאוידים, סטרואידים, אלקלואידים ואיזוציאנאטים, ההופכים את הצמח למרכיב תזונתי רב ערך.
הצמח מכיל כמות גדולה של חלבון, סידן, זרחן, ברזל, וויטמינים (A, B1, B2,B3, C, PP2) אסטרוגן טבעי, גלוקוסינולאטים טבעיים.
 
על שום עמידתו בתנאי האקלים הקשים, ידוע צמח המאקה כתוסף מזון המחזק את המשתמשים בו באופן יומיומי. המאקה ידוע כמגביר פעילותן של בלוטות מסוימות (כגון בלוטות המין), כמחזק את המערכת החיסונית, וכיעיל בטיפול בדלקות שונות.
 
סביב צמח המאקה נוצרו מיתוסים שונים על היותו בעל פעולת "כישוף" וכמעורר הפעילות המינית. בגלל תכולת האסטרוגן הגבוהה בצמח, התגלה כי אכן הוא פועל כאפרודיטיאטי והשפעתו הורמונלית. הצמח ידוע בייחוד בפעולת הסדרת הפרעות הרבייה, הווסת, הפריון וגיל המעבר של שני המינים.
פעולת הריפוי של צמח נוסתה על עכברים, בגלל השפעתם הייחודית של המרכיבים ההורמונאליים. אצל נקבות עורר הצמח את זקיקי הבגרות של גראף ואילו אצל הזכרים הגביר הצמח את כמות הזרע בצינורות זרע (סמיפורס) – תוך הגדלת התפלגות התאים (מיטוסיס) ויצירת תאי זרע.
 
למי צמח ה- Maca יכול לסייע?
 
ה-Maca הנו תוסף אנרגיה עם תכונות סטימולטוריות על מרכז החשק במוח ועל תאי הפריון האנושיים. שימושיו העיקריים הם לאנשים הסובלים מ:
= עייפות וחולשה כרונית.
= מחסור בויטמינים וחלבונים. 
= אימפוטנציה (אי תפקוד מיני) אצל גברים.
= אאורגזמיה (חוסר יכולת לחוות אורגאזמה) אצל נשים וגברים.
= אי פריון של הגבר והאישה.
=מווסת את המערכת ההורמונלית.
=מווסת את המחזור החודשי במסלולו ההורמונלי ונלחם בסימפטומים של גיל המעבר וגלי חום =אצל נשים.
=מגביר את הכושר הפיסי והמנטלי.
=מעורר, משפר את הכושר השכלי, זיכרון, ריכוז, כושר עבודה.
=מסייע להתגבר על מצבי מתח, דיכאון ופחד.
=מגביר את האנרגיה המינית ואת הליבידו.
 
אנשים שנטלו את ה- Maca לאורך זמן דיווחו על עלייה בויטליות (חיות) והסטמינה שלהם, עלייה בחשק המיני והרגשה כללית משופרת.
 
הרכביו התזונתיים היחודיים של ה-Maca:
 
סגולותיו של צמח ה- Maca נובעות מתכולה עשירה של נוטריינטים החיוניים למערך האנרגטי של הגוף. צמח ה-Maca מכיל בין 10% ל-18% חלבונים ובין 52% ל-76% פחמימות החיוניים למשק האנרגיה בגוף.
בנוסף, מכיל צמח ה-Maca כמויות גדולות של ויטמינים ומינרלים חשובים לתפקודו התקין של הגוף ומהווים חלק אינטגרלי מהתצרוכת היומית הדרושה לאדם. תוספת הנוטריינטים, ויטמינים ומינרלים מעניקה לאדם, אשר חש בחולשה, שיפור נכר ביכולות הפיזיות והקוגניטיביות.
 
 
2013-10-26 1150 001
 
leucine,tryptophan,lysine ,methionine,phenylalanine,threonine,valine,isoleucine source:" Maca, planta medicinal y nutritive del peru" Dr. Lida Obreg?n Vilches Instituto de Fitoterapia Americano,1998. 1st edition.

Maca - האפרודיזיאק הטבעי:

צמח ה- Maca מגביר את החשק המיני ומסייע בהשבת התפקוד המיני לסובלים מאימפוטנציה.
היכולת הנ"ל נובעת משני מרכיבים עיקריים של צמח ה-Maca.
הראשון הוא האפרודיזיאק הטבעי p-methoxybenzyl isothiocyanate אשר פועל על מערכת העצבים המרכזית ומגביר את החשק המיני, הן אצל נשים והן אצל גברים.
המרכיב השני אינו מרכיב אחד, אלא אוסף חומצות האמינו החיוניות בצמח. ה-Maca עשירה בחומצת האמינו L-Arginine אשר מסייע ביצירת החומר Nitric Oxide. ה-Nitric Oxide מרחיב כלי דם ומסייע בהשגתה של זקפה תקינה. החומצה האמינית Histidine , הנמצאת בכמות גבוהה בצמח היא בעלת תפקיד ביכולת הפליטה (ejaculation) של איבר המין הגברי.

לאחרונה נעשה מחקר קליני ,בשיטת ה-double blind ע"י מספר חוקרים במרכז לחקר הגבהים של אוניברסיטת קייטנאנו בפרו. המחקר בדק את השפעתה של מנת Maca בת 1.5-3 מ"ג על החשק המיני של מספר גברים בני 21-56. הגברים דיווחו על שיפור נכר בחשק ותפקוד המיני לאחר 8 שבועות של טיפול1.

Maca- מסייע בהגברת הפריון:

רק לאחרונה החלו חוקרים בעריכת מחקרים קלינים על יכולתה של ה-Maca לשפר את המורפולוגיה ואת ריכוז הזרע בגברים.2 הדבר מתיישב עם ידע טיפולי שהצטבר במשך אלפי שנים.

מחקרים שנעשו על בעלי חיים הראו עלייה בייצור הזרע (spermatogenesis) ובגודל האשכים אצל עכברים ושוורים.,53,4. בדיקות זרע שנערכו על 12 שוורים שטופלו ב 80-גרם Maca למשך 15 יום הראה תוצאות מבטיחות ביותר ומוכיח שהשימוש ב-Maca מגביר את יצירת הזרע ופעילותו.

2013-10-26 1155

Source: Matos Tovar, Tony W. 1995. Efectos de la "Maca" en la presentacion de cello en vaquillas Holstein en el establo "Chacra valdivia" Matahuasi-concepcion. Tesis. Facultad de Zootecnia. Universidad nacional del centro del peru.

היום ידוע שגם את הנשים הוא לא מקפח. השפעתו של הצמח על מרכז החשק במוח מסייעת לא רק לאימפוטנציה אצל גברים אלא גם לאנאורגזמה אצל נשים. התכולה הגבוהה של הורמונים צמחיים תורמת להסדרה וייעול של פעילות בלוטות המין ולויסות המערכות ההורמונליות אצל גברים ונשים כאחת. הנשים יכולות למצוא בו עזרה ממשית במקרים של מחזור לא סדיר, תסמונת קדם ויסתית, בעיות גיל המעבר כולל גלי חום, יובש הנרתיק ובריחת סידן. מחקרים רבים הראו גם שיפור דרמטי בבעיות פריון הן אצל בעלי חיים והן אצל בני אדם. חלק ממחקרים אלה התבצעו ע"י סוכנות החלל "נאס"א (ידוע שבחלל נפגמת יכולת הפריון. עובדה זו הוכחה בין השאר גם על חיות שהוטסו בחלליות. אבל מרגע שהוזנו החיות ב"מאקה" השתפרה יכולת ההתרבות שלהן).

ניסויים אחרים שבוצעו ב"נאס"א" הראו יכולת מצוינת לתחזק מערכות גוף ותפקודים חיוניים אצל אסטרונאוטים בחלל. למשל: הגברת הערנות, צלילות המחשבה, מהירות התגובה (החזרי הרפלקסים), ומניעת בריחת סידן (ידוע שבחלל, בגלל העדר משקל, האסטרונאוטים חשופים לפגיעה בצפיפות העצם). אי לכך, נכלל היום ה"מאקה" בדיאטת האסטרונאוטים של נאס"א.

ההרכב הכימי של הצמח, אותו הרכב שמקנה לו את עמידותו המדהימה בתנאי האקלים הקשים, הוא גם שהופך אותו למקור כוח ואנרגיה עבור ספורטאים, ילדים, קשישים, נשים הרות ומיניקות וחולים כרוניים. הריכוז והמגוון הנדיר של רכיבי תזונה חיוניים הופך אותו יעיל יותר מכל מולטי ויטמין תעשייתי, כיוון שה"פרופיל" של רכיבים אלה לא הורכב במעבדה אלא בטבע, ומשום כך נכללים בו מיקרו-יסודות חיוניים שתעשיית הויטמינים טרם הצליחה לבודד. (בצורתו המיובשת יכול ה"מאקה" להישמר שנים רבות בלי לאבד מערכו התזונתי).

האנרג'י מאקה של חברת אלכימיסט, מכיל את צמח המאקה בצורת תמצית (Dry extract) המופק בהליך של עיבוי.

Maca - הנו תכשיר בטוח לשימוש:

השמוש ב-Maca הוא בטוח. הנסיון שהצטבר במשך אלפי שנים ומחקרים עדכניים לבירור ה-LD50 של תמצית ה-Maca (הרכוז הטוקסי שהורג מחצית מחיות המעבדה) הראו שאפילו מינונים של מעל 15 גרם לק"ג אינם טוקסים4. ה-Maca אינה פוגעת במאזן ההורמונלי של הגוף1 ועל כן בטוחה לשימוש בכל הגילאים.

כיצד יש ליטול את המאקה ?
שתיים עד שלוש כמוסות ביום.