• דף הבית
  • מאמרים
  • שונות
  • אקנה פצעי בגרות - תופעה חוזרת אצל נשים צעירות

אקנה פצעי בגרות - תופעה חוזרת אצל נשים צעירות

אקנה הינו מצב דלקתי של העור המאופיין ב"ראשים שחורים", ראשים לבנים, פצעונים קטנים ויותר גדולים, אדומים ומוגלתיים, או פצעים מוגלתיים עמוקים המופיעים באזור המצח, הלחיים, הסנטר ולעיתים על הגב והחזה.

אקנה נגרם עקב חסימת נקבוביות העור וכתוצאה מהצטברות של תאים מתים וחלב שהינו ההפרשה השומנית המיוצרת על ידי בלוטת החלב הקרובה לזקיק השערה. בגיל ההתבגרות מגרים ההורמונים את הבלוטה וגורמים להפרשה מוגברת של חלב, הנראה כשכבה שומית מבריקה על העור. במקרים רבים, נקבוביות העור שדרכם מופרש החלב נסתמות ואז בחלק העליון מצטברים "ראשים שחורים". הצבע השחור אינו לכלוך, אלא, תוצאה של שינויים כימיים בתאים. הרבה פעמים יש פריצה של השומן לפני העור, ונגרמת דלקת. ניתן לראות זאת כגבשושית מוצקה ופצעונים אדומים או מוגלתיים.
לאחרונה נצפתה עליה של אקנה אצל גברים ונשים בשנות העשרים והשלושים. יש לציין ש/מתבגרים שהוריהם סבלו מאקנה יכולים לפתח אקנה חמורה יותר מאחרים.
הוכח כי חשוב לטפל באקנה בעיקר עקב משקעים נפשיים שהדבר יוצר בבני נוער ובנשים צעירות, והצלקות העוריות גורמות גם לצלקות נפשיות כגון רגשי נחיתות, חוסר בטחון עצמי ולעיתים עד כדי דיכאון. יש לציין גם, שללא טיפול יכולה להיווצר דלקת כרונית והזדקנות מוקדמת של העור.

רצויים טיפולים מבוקרים, ולאחרונה יש הוכחות שטיפולים טבעיים משפרים את המצב.
הטיפולים מתמקדים ב:
1. טיפול תזונתי
2. טיפולים על ידי תכשירים למריחה מקומית ואנטיביוטיקה
3. טיפולים קוסמטיים לניקוי
4. עקב התפתחות והחמרת האקנה בתקופות מתח, שיחות וטיפולי הרגעה טבעיים
5. טיפול בצמחי מרפא
6. טיפול באור אדום

רצוי להיות עקביים בטיפול לצורך קבלת תוצאות טובות שיחזיקו לאורך זמן.