הטיפול התומך לפי ד"ר לורנס לה-שאן

הטיפול התומך לפי ד"ר לורנס לה-שאן

הגישה הפסיכו-טיפולית של ד"ר לורנס לה-שאן

ד"ר לורנס לה-שאן הוא חוקר ופסיכולוג קליני מארה"ב מחלוצי החוקרים בתחום הפסיכו-אונקולוגיה. הוא החל לעבוד עם חולי סרטן בשנות ה- 50 ועסק בחקירת דרכים וגישות לחיזוק מערכות הריפוי האנושיות.

גישתו הטיפולית של לורנס לה- שאן מתוארת בהרחבה בספרו "הסרטן כנקודת מפנה", ככזאת המנסה לגייס את הפוטנציאל היצירתי ואת כוחות הריפוי העצמי של כל מטופל ומטופלת.

בטיפול פסיכולוגי רגיל, מסביר לה- שאן, יש אופי של שאלות הדומה לתשאול במודל הרפואי. שאלות אלה יהיה למשל: למה הטיפול הזה מגיע אלי? מהם הסימפטומים שלו? מה לא בסדר איתו? איך זה התפתח? מה הסיבה לכך? מה אוכל לעשות בקשר לזה? על פי טענת לה- שאן, סוג כזה של טיפול לא נועד לגייס משאבים ביולוגיים. הוא נבנה להתמקד בזיכרונות, באישיות ובבניית אגו, ולאו דווקא כדי להשפיע על מערכות הריפוי והחיסון.

התמונה תשתנה לכיוון הפעלה חיסונית חיובית, בעלת אופי אחר של שאלות וכיוון טיפולי שונה. השאלות הבסיסיות יהיו אז: מה בסדר עם המטופל? מה ייחודו של המתרפא בכל הקשור ליחסיו עם עצמו וסביבתו, באופי חייו, במעשיו, בדרך ההבעה שלו? מהם הערוצים שדרכם המטופל חווה ומביע את שמחת החיים שלו, את ייחודו, את ה"שיר" שלו בחיים" ובהתאם למציאות ולמצב – כיצד יוכל המטופל לכוון את עצמו ואת חייו לכיוון זה.

הגישה הטיפולית תתמקד, לכן, בתהליך של הסתכלות ובחינה עצמית, ותבדוק גם את מחסומי העבר שמנעו מהמטופל לחיות את חייו על פי "הטבע האמיתי" שלו.