חשיבות הדה-טוקסיפיקציה (ניקוי וניטרול רעלים)

גופנו צריך להתמודד מדי יום עם מספר רב של רעלנים (TOXINS). רעלנים אלו מדללים את רמות האנרגיה, גורמים לרגישות יתר למחלות ואף לעיתים גורמים למחלות.

אפילו אצל אנשים המחויבים לבריאותם ומקפידים על תזונה נכונה ובריאה לא נמנעת החשיפה היומית לרעלנים מהסביבה. על- פי Altern Med Rev. 2000 "רכיבים כימיקליים יכולים להימצא במזון שלנו, באוויר אותו אנו נושמים ובמים. שיעור התחלואה בסרטן, אשר אינו נקשר באחוז גבוה יותר של מעשנים, נמצא גבוה יותר באופן מובהק באוכלוסייה שנולדה לאחר 1940. עליה בשיעור תחלואה זה נובעת מגורמים סביבתיים מלבד עישון. חלק ניכר מהדיאגנוזות הרפואיות החדשות קשורות בחשיפת יתר למזהמים מהסביבה. כל ההערכות החדשות מביאות לידי כך שהשאלה המרכזית הנשאלת היא לא האם אנחנו נושאים מטען רעילות גדול ממזהמים מהסביבה (xenobiotic) אלא עד כמה הרעלנים הללו משפיעים על מצבנו הבריאותי".

אחת הסיבות שלרעלנים אלו זמינות רבה היא שהם מגיעים מאין ספור מקורות: טיפול בתרופות, מזון, קוטלי מזיקים למיניהם או כימיקלים אחרים. הרעלנים יכולים להינשא ברוח או במים, והם יכולים להשתחרר מחומרים כמו פלסטיק ועד מתכות כבדות כולל אלומיניום, קדמיום, כספית וארסן. חומרים אלה יכולים להימצא בחומרי בניין, ריהוט, שטיחים , בגדים או להיפלט מכלי- רכב. בנוסף, גופנו צריך להתמודד עם רעלנים נוספים שמקורם בשאריות המטבוליזם בגוף ובתוצרי הלוואי של אלפי ריאקציות ביוכימיות המתרחשות באופן טבעי בגוף.
למעשה, רוב הפרטים לגבי רעילות ודה-טוקסיפיקציה מאוד אמורפיים. השפעת הרעלנים הללו על המצב הבריאותי שונה בין פרט לפרט. ישנה תלות מאוד חזקה במטען הגנטי של כל אחד, כאשר ישנם אנשים שתהליכי הדה טוקס בגוף שלהם יותר מהירים והם מנטרלים ומסלקים את הרעלנים טוב יותר מאחרים. השפעות נוספות הן מתח, תזונה, ואחוז אוקסידציה בגופנו (עד כמה גופנו מתמודד עם רדיקלים חופשיים).
הסימפטומים המעידים על רמה לא בטוחה ולא בריאה של רעלנים בגופנו הם רבים ומגוונים ויכולים להיחשב בטעות לסימפטומים של מצבים קליניים אחרים. לדוג', הסימפטומים אשר יכולים להצביע על הרעלה של מתכות כבדות (כגון עייפות, כאבי ראש כרוניים, פיברומיאלגיה וכאבי לסת) יכולים להיחשב בטעות כסימפטומים הנובעים מתזונה לקויה. כאמור, הסימפטומים לרעילות הם רבים: כאבי ראש, כאבי מחזור, טשטוש ומיחושים, אי נוחות בעיכול מלווה בהרגשת נפיחות וגזים, שלשולים או עצירויות, פגמים בעור, דיכאון, חוסר באנרגיה והרגלי שינה לקויים. אלו הם רק חלק מהסימפטומים הנחשבים נורמליים, כך שרוב האנשים במאה ה-21 חווים אותם ברמה כזו או אחרת. לא ניתן להגדיר אותם כמחלה אך ללא ספק ניתן להגדירם כמצב חולי. כיום, כל מערכת הריפוי הטבעי - מהרפואה האינדיאנית העתיקה ועד לרפואה הנטורופטית המודרנית - מכירה בתרומה של הרעלנים למחלות. אפילו ברפואה הקונבנציונלית החלה להתעורר מודעות לבעיה זו ואף נקבע המונח 'קסנוביוטיקה' לתיאורה.
כידוע, התגובה הטבעית של הגוף כאשר חומרים בלתי רצויים נכנסים לתוכו (אם זה רעלנים, פתוגנים, מזון מקולקל וכו') היא לנסות לסלק אותם בעזרת הקאה, שלשול, שיעול, הזעה ומתן שתן. מכאן, אחד העקרונות החשובים ביותר בריפוי הטבעי הוא שהגוף יכול לרפא את עצמו ממחלות שנגרמות כתוצאה מרעלנים ע"י סילוקם. הצעד הראשון גם במניעה וגם בטיפול הוא להעצים את מנגנון הפעולה הטבעי של הגוף בסילוק חומרים לא רצויים. מסיבה זו, הטיפול במחלות כרוניות, מאסטמה ועד פסוריאזיס, מסרטן ועד מחלות אוטו אימוניות, מתחיל בד"כ בתהליכי דה טוקסיפיקציה. במידה ויש מטען רעלנים גדול בגוף נוצר עומס על מע' החיסון וכאשר נתחיל בתהליך הדה טוקס סימפטומים יתחילו להעלם עד שמע' החיסון תתחזק שוב. תהליך דה טוקסיפיקציה חייב להוות חלק קבוע מרפואה מונעת. התהליך הוא בעצם גירוי והדמיה של אותם תהליכים טבעיים, הוא מעודד את רקמות הגוף לשחרר את הרעלנים,ועוזר לגוף לנטרל אותם או להוציא אותם במהירות המקסימלית.
הצעד הראשון בדה טוקסיפיקציה מתחיל בשינויים תזונתיים יש להוציא מהתפריט מזונות הכוללים: מזון מעובד, ג'נק פוד, בשר אדום, פחממות מזוקקות, מוצרי חלב, שומן רווי וקפאין, ולהוסיף לתפריט כמות גדולה של פרות וירקות העשירים באנטי אוקסידנטים, דגנים מלאים העשירים בויטמיני B, קטניות ושמנים חד בלתי רווים בכבישה קרה. נמצאה כמות גדולה של רכיבים תזונתיים אשר עוזרים לדה- טוקסיפיקציה: ארטישוק, אצות,פטרוזיליה, שום ,בצלים ומזונות צמחיים אחרים המכילים גופרית עוזרים בשיקום מולקולות הניקוי המבוססות על גופרית בכבד דוג' הגלוטטיון. מס' ירקות כמו ברוקולי, כרובית, וכרוב מעודדים דה טוקסיפיקצית הכבד. לזרעי פשתן ישנם מס' השפעות: מוקופוליסכרידים אשר מספקים כמות גדולה של סיבים מסיסים ותומכים במוקוזת המעי לאורך מסלול העיכול, וע"י כך עוזרים בדה טוקסיפיקציה דרך מע' העיכול. בנוסף, מספקים הזרעי פשתן אנטי אוקסידנטים.תבלינים רבים מגבירים את יעילות העיכול,ממריצים את מטבוליזם הכבד ומעודדים את שטף מיצי המרה. דוג' לכך הוא הכורכום אשר נדון בו בהמשך.
תוספי תזונה מהווים חלק חשוב מהתהליך היומיומי של הדה טוקסיפיקציה. לכבד דרושים ויטמיני B בנוסף לאנטי אוקסידנטים על מנת ליעל את התהליך של סילוק החומרים. לכן ישנו צורך להבטיח כמות מספקת של ויטמינים מקב' ויטמיני B. יש לשלב בתזונה מזונות עשירים ב- ויטמיני B. ויטמין C במינונים גבוהים משמש כאנטי אוקסידנט ואנטי טוקסין מאוד חזק ולכן גם הוא חשוב בתמיכה בתהליך.
לאחר שהשגנו תזונה עשירה בנוטריינטים העוזרים בדה טוקסיפיקציה הצעד השני הוא ניקוי הפסולת בעזרת תוספי תזונה וצמחי מרפא. כאשר מתחילים בתהליך הדה טוקס יש לוודא שה"יציאות" מהגוף (כבד,כליות והמעיים) נקיות ומתפקדות כראוי כך שהרעלנים יכולים להתפנות מהגוף.
קימות מס' פורמולות לדה טוקסיפיקציה בשוק, הפורמולות הטובות ביותר הן הפורמולות הרב- תכליתיות דוגמת ה- klintox המיועדת לתהליך הדה טוקסיפיקציה דרך מע' העיכול, דרך שיפור תפקוד הכבד, דרך הגברת מתן שתן או/ו דרך הזעה מוגברת. על מנת להבטיח יעילות ובטיחות יש לוודא שפורמולות אלו אכן מכילות את הצמחים הנכונים במינונים הרצויים.
הכבד, המשמש כאבר עיקרי בניקוי הגוף וכמחסן לרעלים מהווה את האתר החשוב ביותר בפורמולות יעילות לדה טוקסיפיקציה. הצמח המפורסם ביותר בדה טוקסיפיקצית הכבד הוא הגדילן המצוי. צמח זה מפורסם לא רק בזכות יעילותו בניקוי הכבד אלא גם בהעלאת כוחו בניקוי רעלנים מהגוף. האפקט התרפויטי של הגדילן המצוי נחקר היטב, ישנו מס' רב של מחקרים קליניים ומחקרים בבע"ח על הצמח. רוב המחקרים נעשו על הגנה וטיפול בנזקי הכבד, פציעות ועל דה טוקסיפיקציה. באחד המחקרים הבולטים יותר השתתפו כ-2367 מטופלים עם מחלות כבד כרוניות. לאחר כחודשיים של טיפול בגדילן, תוצאות תפקודי הכבד הופחתו בחצי ונצפתה ירידה דרסטית בסימפטומים. צמח נוסף הנמצא בשימוש רחב לדה טוקסיפיקציה הוא שן הארי. צמח זה מוסיף גירוי למע' מיצי המרה, מסיר מרה מהכבד ובטווח הארוך משחזר ותומך תזונתית בתאי הכבד.
הכורכום, ידוע גם הוא כתומך בתהליכי הדה טוקסיפיקציה. לכורכום ישנה השפעה אנטי טוקסית בכבד ובמס' מחקרים ניסיוניים נבדקה ההשפעה שלו במניעת סרטן,בעיקר סרטן שנגרם כתוצאה מכימיקלים מסויימים (Food Chem Toxicol 2002). בנוסף, הוא בעל השפעות אנטי דלקתיות ועוזר בסילוק מרה. לכורכום ישנה גם חשיבות מרבית בהפחתה וסילוק של שומנים וכולסטרול מהכבד והדם. עזר צמחי נוסף הוא הסרפד צמח משתן קל , העוזר בסילוק רעלנים מסיסים במים דרך העור ומערכת השתן. תוספי תזונה נוספים בעלי חשיבות לתמיכה בתהליך הדה טוקס הם: פרוביוטיקה דוגמת הג'רודופילוס וסיבי פסיליום. תוספים אלו חשובים לדה טוקס המעיים- הפרוביוטיקה עוזרת בתהליך העיכול ופרוק רעלנים והסיבים סופחים את הרעלנים.
ישנן דרגות שונות ותוכניות רבות של דה טוקסיפיקציה. יש להתאים למטופל את התוכנית הנכונה בהתאם למצבו הבריאותי ורמת המחוייבות שלו. האידיאל הוא שתוכניות הדה טוקסיפקציה יאומצו כחלק בלתי נפרד מהרפואה המונעת ובצרוף עם תזונה נכונה, אימון גופני והרפיה ייווצרו התנאים האופטימלים להשגת בריאות מקסימלית.
רוב האנשים אינם יודעים שהם זקוקים לתהליך דה טוקסיפיקציה, ולכן ישנה חשיבות מרבית להעלאת המודעות בנושא. דה- טוקספיקציה יכולה רק לעזור ולא להזיק במידה והיא נעשית בצורה הנכונה. ישנה חשיבות לטיפול הדרגתי בשילוב המוצרים השונים ובקבלת ייעוץ מקצועי. כדאי להיעזר בחוברת הדרכה מקצועית בנושא דה טוקסיפיקציה של חברת טעם טבע-נוטרילייף.

•נוסחה מתקדמת של צמחי מרפא לתהליך דטוקס יעיל בגוף. הפורמולה פותחה ע"י ד"ר סטיבן פולדר, מומחה עולמי בצמחי מרפא, בדגש על שילוב נכון של הצמחים, בטיחות ומחקרים עדכניים. הצמחים בפורמולה הם בעלי מיצוי ייחודי בעל ריכוז מתאים של החומרים הפעילים וזמינות ביולוגית גבוהה יותר.

• KLINTOX היא פורמולה רב תכליתית, המיועדת לתמוך בתהליך במספר דרכים:

-שיפור תפקוד הכבד

-הגברת מתן שתן והזעה

-תמיכה בתהליך העיכול